Stávaš sa navždy zodpovedný za to, čo si k sebe pripútal. (A.S.Exupéry)

1.8.2009 Špeciálna skúška z vodnej práce v Blatnom

03.08.2009 19:24

Tak sme to zvládli! 1.8.2009 Slovenský klub pointrov a setrov v spolupráci s PZ Blatné usporiadal v Blatnom pri Senci Špeciálnu skúšku z vodnej práce so zadávaním titulu CACT.

Na skúšku sme poctivo trénovali to, čo nám nešlo, no aj to, čo nám išlo a na čo boli podmienky. 2x sme sa navtierali aj na klubový tréning anglickým stavačom, čo nám určite veľmi pomohlo a za čo sme veľmi vďační pánovi Koričovi a pánovi Adámkovi.

Ráno o 6:15 sme sa na benzínke v Piešťanoch stretli so spolubojovníkmi - Peťom so žltou labradorkou Dárkou, trošku sme baby pustili na trávu vyvenčiť a vyrazili sme na cestu. Eso bar v Blatnom, pred ktorým sme sa mali stretnúť, sme bez problémov našli. Mali sme ešte kopec času, tak sme išli baby vyvenčiť, aby ich na skúške náhodou nenapadlo ísť sa vyvenčiť počas niektorej disciplíny. Postupne prichádzali aj ďalší súťažiaci so psíkmi rôznych plemien - gordon seter, nemecký krátkosrstý stavač, pointer, weimarský stavač, maďarská vyžla, nemecký hrubosrstý stavač a naši kamoši s labradormi. Podporiť nás prišla Táňa s Claimy, súťažiť prišiel Marek s Astonom a Zuzka so Candy. Zvítali sme sa aj s rozhodcami a organizátormi, posadali sme na terasu baru a pri káve čakali na zahájenie skúšky. Medzitým konečne dorazil aj Kubčo, ktorý sa tešil na fotenie mojim foťákom :p Počas úvodného nástupu ešte pribudol k súťažiacim ďalší retriever - náš kamošš Aresko s Peťom. Spolu so Zuzkou a jej labradorkou Candy sme tvorili silnú retrieverskú päťku. Vylosovali sme si štartové číslo 10, Marek s Astonom 9, Zuzka so Candy 7, Peťo s Aresom 3 a Peťo s Dárkou 12. Keďže sme boli rozdelení do dvoch skupín, Peťo s Dárkou zostali v druhej skupine sami, no zvládli to výborne. Prvé dve disciplíny sme mali sliedenie v tŕstí a stopa živej kačice. Gipsy prehľadávala ako drak a tiež stopu kačice vypracovala super, aj keď terén bol dosť náročný (naozaj husté tŕstie v riedkom čiernom smradľavom bahne a vode), kačičky boli vychcané a šikovne sa schovávali pod hladinu či hustú trávu. Na šikovnosť kačice doplatila Candy, ktorej sa nepodarilo kačenu nájsť a tak to vzdala. Aston pekne niekoľkokrát stopu vypracoval, no kačku nenašiel a nepriniesol, čo ho stálo zníženú známku. Gipsy stopu asi dvakrát vypracovala, vrátila sa a nakoniec kačenu vyňúrala spod hustej previsnutej trávy a šťastná mi ju priniesla. Obaja naši čierni labíci (Aston a Gipsy) dostali od rozhodcov pochvalu za peknú prácu. Sú to naši šikovníci. Prácu iných psov som nevidela, keďže všetko sa odohrávalo za kríkmi v hustom tŕstí a riedkom blate, ale určite sa bolo na čo pozerať.

Po prvých dvoch disciplínach sme mali prestávku - čakali sme, kým druhá skupina skončí ostatné disciplíny. Pojazdný bufet uhasil náš smäd a zahnal hlad, strčili sme sa do tieňa a čakajúc debatovali.

Ďalšia disciplína bola ochota vliezť do vody. Tejto disciplíny som sa obávala, keďže aj napriek takmer každodennému tréningu to Gipsy stále neovládala. Väčšinou mi robilo problém vyslať ju do vody - síce vždy vbehla, ale asi 5m od brehu sa vyškierala na mňa z vody a nechápala, prečo má plávať vpred, keď som jej tam nič nehodila. Už keď sa mi ju podarilo vyslať a plávala, väčšinou už aj navigácia do strán fungovala. No bolo to tak 50 na 50 či to vyjde alebo nevyjde na skúške. A... nevyšlo. Pred disciplínou sme mali možnosť namočiť psy a pritom sa Gipsy podarilo oňuchať kačičky ležiace na brehu, pripravené na ďalšiu disciplínu. No a pri vyslaní do vody sa rozhodla, že čo ona pôjde do vody, radšej si najskôr oňuchá znovu kačeny. Ok, to nám prepáčili. Takže, vyslala som ju do vody, v tom asi 20m od brehu sa vyhodila ryba - čo nám veľmi pomohlo a Gipsy plávala vpred. No zrada, po zapískaní a snahe dostať ju na stranu ma poslúchla asi na tretíkrát, na druhú stranu išla len kúsok, tak disciplínu ukončili a mala som ju privolať. Privolanie našťastie poslúchla, no znížili nám nie len známku z disciplíny, ale aj z poslušnosti.. :( Nuž, čo už. Krásnu prácu predviedol Marek s Astonom, síce som ich nevidela, ale všetci boli nadšení, takže im verím ;)

Nasledujúca disciplína bola prinášanie kačice z hlbokej vody. Tu som si 100% verila, no zrada.. Breh bol dosť strmý, psy sa z vody museli štverať von, pričom bolo riziko, že v tej snahe pustia kačku z papule. Gipsy síce nepustila, ale vyliezla asi meter odo mňa a neviem, čo ju to napadlo, obišla ma, odovzdávala mi kačku od chrbta a ešte sa aj nechcela posadiť, tak som jej ju radšej odobrala keď stála (vyzerala, že ju to už nebaví držať a pustí ju na zem, čo by znamenalo známku 2, takto sme mali aspoň 3). Trošku ma to rozladilo, lebo naozaj sme mali odovzdávky pekne natrénované. Náhoda je blbec. :) Aston aj Ares pekne disciplínu zvládli, Candy mala tuším tiež 3 (za odovzdávku v stoji? nie som si istá).

Ďalšou disciplínou bolo Správanie sa na stanovišti. Nahlásili sme každý ako bude odložený pes - či navoľno alebo na vodidle a rozostúpili sme sa tak, aby zhruba každý druhý v rade bol strelec. Gipsy som odpútala, v tejto disciplíne som jej tiež verila na 100% a podľa pokynu odstúpila som 1 krok. Každý vystrelil zhruba 4x, všetky psy to zvládli super, žiaden nevybehol, len teda tí, čo mali psy pripútané, mali automaticky zníženú známku.

Poslednou disciplínou bola dohľadávka odhodenej kačice v tŕstí. Túto disciplínu Gipsy tiež zvládla na plný počet - rýchlo kačenu dohľadala a krásne odovzdala.

Po poslednej disciplíne sme počkali na druhú skupinu kým skončia, zatiaľ sme okúpali psy z čierneho blata a odviezli sme sa naspäť do Eso baru, kde sme vyše hodiny čakali na ukončenie a vyhodnotenie. S Táňou sme mali pôvodne v pláne zúčastniť sa ešte orieškiády v Trakoviciach, no nestíhali sme. Okolo 16:30 sme sa dočkali - nastúpili sme si a slávnostne sme si vypočuli vyhodnotenie skúšky. Absolútnym víťazom sa stal weimarský stavač Oskar s paničkou Ivkou, no ani naša retrieverská výprava sa nenechala zahanbiť - Marek s Astonom absolvovali skúšku v I.cene a získali titul CACT, Peter s Dáriou tiež v I.cene a získali titul res.CACT, ja s Gipsy v I.cene (99b.), Peťo s Aresom v III.cene a teda Zuzku so Candy známka 0 z práce v tŕstí žiaľ vyradila zo súťaže.  Každopádne sa tešíme z účasti každého jedného retrievra, myslím, že sme ukázali, že retrievre nie sú len domáci gaučáci a ešte stále sa medzi nimi nájdu chuťové psy, ktoré prácu v teréne milujú a sú v poľovníctve využiteľné rovnako ako napríklad stavače.

Ďakujem všetkým zúčastneným za super atmošku, organizátorom za organizáciu skúšky, rozhodcom za trpezlivosť a spravodlivé rozhodovanie a korone za podporu, pomoc a fotky.

FOTKYod Kuba Ďurecha

FOTKY od Katky Filipčovej

 

Vyhľadávanie

Kontakt

Lucia Piešťany